Sputnik czyli… trabant :)

21 05 2012

W Niemczech, poza kursami języka niemieckiego, możecie zwiedzić fabrykę „plastikowego samochodu”. Samochodu, który niegdyś był luksusem – dziś jest żywą legendą. Mowa to u Trabancie – Sputniku 🙂 .

W przerwie, w chwili wolnej od nauki języka niemieckiego, wybierzcie się do Zwickau, miasta w którym produkowano legendarne maszyny – znajduje się ono na południe od Berlina, niedaleko granicy Czech. Znajdziecie się w miejscu, które dla Was może być obce lecz dla Waszych rodziców bądź dziadków jest raczej bardzo bliskie sercu…Mowa o fabryce Sputników 🙂  (ale nie takich do wystrzeliwania w kosmos).

Trabant, samochód produkowany w latach 1957 – 1991 w niemieckiej fabryce VEB Sachsenring Automobilwerke w Zwickau jest, bez wątpienia, jednym z symboli „realnego socjalizmu”. I choć z powodu swego wyglądu oraz karoserii z duroplastu (dziś z duroplastu robi się np. deski sedesowe hehe ) był przedmiotem licznych dowcipów, to już w latach 90. stał się samochodem kultowym.  trabant z silnikiem 1 KM - Zrób To Sam

„Trampek”, „Ford Karton”, „PVC auto”, „Tekturowy szerszeń”, „Mydelniczka”, „Kartonowy Jaguar” , „Zemsta Honeckera”, to tylko niektóre z wielu (oj naprawde wielu…) określeń samochodu, który dla każdego obywatela Wschodnich Niemiec był szczytem luksusu (!) . Trabant doczekał się wielu klubów miłośników na całym świecie (najwięcej wiadomo – w Niemczech). W Polsce najbardziej znanym jest klub Cartoon Trabant. Wyprodukowano w sumie 3 051 485 samochodów, wiele z nich – często odrobinę upiększonych przez właścicieli – do dziś jeździ po drogach Europy.

Dziś uznawany za auto kultowe, jadąc nim (wpierw musimy znaleźć taki nadający się do jazdy), można spodziewać się uśmiechu innych kierowców. Ta realna legenda  motoryzacji nie umarła – świadczą o tym chociażby licznie odbywające się zloty Trabanciarzy: największy pod fabryką w Zwickau w Niemczech, jak i nasze polskie, organizowane często przez klub Cartoon Trabant Polska.

Początki Trabantów sięgają roku 1957, jego poprzednikiem w prostej linii był P-70 Zwickau (produkowany od roku 1955). Właśnie w roku 1957 P-50 został nazwany Trabantem. Nazwę swą zawdzięcza wystrzeleniu przez NRD pierwszego Sputnika – po niemiecku znaczy to „trabant”.

Trabanty budowane głównie były z tworzywa sztucznego – duroplastu, który był lżejszy i bardziej odporny na korozję, niż metal. Z tworzywa tego były robione same poszycia (boki, dach, drzwi, tylna klapa w sedanie oraz w starszych modelach 601 również atrapa). Nadwozie – szkielet – Trabanta było stalowe. Poza ową niespotykaną wcześniej karoserią Trabant został wyposażony w całkiem przestronne wnętrze, małolitrażowy silnik itp.

Od 1957 do 1991, były montowane Trabanty 600 i P-601, i o ile pierwszy z nich był jedynie rozwinięciem P-50, to drugi – model 601 okazał się przełomowy i najbardziej legendarny z historii marki. Nowa stylizacja nadwozia, wzorowana na modelach z USA (stąd zapewne Ford Karton), instalacja elektryczna o napięciu 12V, tylne zawieszenie oparte na sprężynach i poprzecznych wahaczach, zmieniona pompa hamulcowa, bezobsługowy elektroniczny zapłon, nowa konstrukcja felg, ogrzewana tylna szyba, światło przeciwmgłowe i wsteczne, zagłówki siedzeń przednich oraz bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. To wszystko przełożyło się na to, że 601 stał się legendą NRD na drogach i symbolem „realnego socjalizmu”, a wiele jest osób które widząc ten ówczesny cud techniki ocierając łzy z oczów a mając w nich wiele wspomnień. Wyprodukowano 2.818.547 sztuk modelu 601.

Jego następcą stał się Trabant 1.1, produkowany w latach 1990-1991 (łącznie 39.474 sztuk). Wyposażony został w silnik czterosuwowy z Volkswagena Polo o pojemności 1043 cm3 i mocy 29 kW (39,5 KM). Dzięki temu rozwijał prędkość do 140km/h (według moich doświadczeń). Oprócz zmiany silnika, wprowadzono także szereg innowacji – resory piórowe zamieniono na kolumny McPhersona, zbiornik paliwa został umieszczony pod bagażnikiem (w modelu 601 był umieszczony pod maską). Rozstaw śrub kół uległ znacznym modyfikacjom (przystosowanie do standardu europejskiego). Przednie hamulce bębnowe zastąpiono tarczowymi. Cartoon Car wersja CABRIOWprowadzono też kilka zmian związanych ze stylistyką pojazdu – nowa deska rozdzielcza, inny kształt (teraz metalowej) maski przedniej, nowe lampy tylne, w których zintegrowano tylne światło przeciwmgielne i cofania, nowa atrapa oraz plastikowe zderzaki. Dzięki zastosowaniu nowego silnika wersja ta nazywana jest Trampolo.

W 1994 roku z linii fabrycznej w Zwickau zjechały ostatnie 444 Trabanty 1.1, dodatkowo z katalizatorem. Różniły się od poprzedników pozłacanymi elementami oraz tym, że zamiast numerów posiadały imię i nazwisko kupującego.

W 2007 roku o Trabantach znowu zrobiło się głośno. Firma Herpa na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie przedstawiła nowy model o nazwie…NewTrabi 🙂 . Herpa, która jest właścicielem marki ma zamiar wyprodukować 1500 takich pojazdów. Niedawne doniesienia radiowe mówią jednak o masowej produkcji owej konstrukcji wraz z silnikiem… ekologicznym elektrycznym pozwalającym na przejechanie 250km na jednym ładowaniu.

Co wyjdzie z wskrzeszenia Trabanta – aktualnie nie wiemy. Pozostaje jedynie czekać… Pewne jest natomiast to, że marka Trabant stanowi ważny element historii motoryzacji.

Reklamy

Działania

Informacja

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s




%d blogerów lubi to: